Odoo Felhasználói Kézikönyv - Kapcsolatok

A kézikönyv feltöltésén folyamatosan dolgozunk, addig is kérjük szíves türelmedet.

Odoo 16 Enterprise Edition
Az Odoo Felhasználói Kézikönyv az eYssen IT Services kizárólagos tulajdona! Bármilyen felhasználásához az Ő engedélye szükséges!
https://www.eyssen.hu

Az Odoo Felhasználói Kézikönyvet  jelenleg önszorgalomból csináljuk, melyhez örömmel veszünk bármilyen mértékű támogatást.
Nagyobb összegű támogatások: itt
Kisebb összegű magán támogatások: itt


Bevezető

Az Odoo-ban lehetőségünk van az összes korábbi vagy jelenlegi kapcsolatunkat egy helyen kezelni a kapcsolatok modulnak köszönhetően. A kapcsolatok modulra kattintva az alábbi módon egy kanban nézetben látjuk a kapcsolatainkat, amiket beállítottunk magunknak.


Itt minden kapcsolatunknak látjuk a nevét, amennyiben beállítottunk egyet, akkor a képet, a hozzárendelt címkéket, a települést és országot, az e-mail címet és a hozzárendelt tevékenységeket, rendeléseket és vásárlásokat. Az óra ikonra kattintva egyszerűen beütemezhetünk tevékenységet az adott kapcsolathoz. A jobb felső sarokban tudunk váltani a nézetek között, ha átváltunk a lista nézetre, akkor az az alábbi módon fog kinézni.


Itt sokkal több adat jelenik meg és lehetőség van még a fenti képen jelölt ikonnal egyéb mezőket is megjeleníteni. A nézeteken lehetőség van az adatokat szűrni, illetve csoportosítani, amennyiben csak bizonyos adatokat szeretnénk látni. Amennyiben bejelöltük a kedvenceket, úgy a kedvencek gombbal megjeleníthetjük csak ezeket az adatokat. További két nézetünk a térkép, ahol a felvitt kapcsolatokat látjuk elhelyezve a térképen, értelemszerűen azokat, akiknél címet is adtunk meg. A tevékenység nézetben látjuk az egyes kontaktokhoz beütemezett tevékenységeket az alábbi módon.


A zöld jelzés a jövőbeni dátumra, a sárga a mai napra ütemezett tevékenységeket, a piros pedig a már lejárt dátumra vonatkozókat.

Új kapcsolat létrehozása, konfigurálása

Térjünk vissza a lista vagy kanban nézetre és kattintsunk az új gombra új kapcsolat létrehozásához, ekkor az alábbi oldal jelenik meg.


Itt elsőként ki kell választanunk, hogy egy magánszemélyt vagy vállalatot hozunk létre, majd meg kell adnunk a nevet, a címet, az adószámot, a telefon- és mobilszámot, az e-mail címet és a honlapot, majd ki kell választanunk a nyelvet és amennyiben szeretnénk, hozzáadhatunk címkéket, ugyanis ezzel könnyebben tudjuk szűrni a későbbiekben a kapcsolatainkat. A kapcsolathoz kapcsolódó további kapcsolatokat a kapcsolatok és címek fül alatti hozzáadás gombbal tudjuk hozzáadni, ekkor az alábbi felugró ablak jelenik meg, ahol meg kell adnunk az adatokat.


Adjuk meg a megfelelő mezőkben az információkat és kattintsunk a mentés és bezárás gombra, amennyiben végeztünk, vagy a mentés és új gombra, ha egyből hozzá akarunk adni új kapcsolatot is.

Térjünk át az értékesítés és beszerzés fülre, itt ugyanis hozzárendelhetünk értékesítőt a kapcsolathoz, aki az értékesítési műveletekért felelős. Az értékesítésre és beszerzésre vonatkozó beállítható adatok az alábbiak.


A fizetési feltételek mezőben említett feltételek lesznek érvényesek a kapcsolattartó értékesítési rendeléseire és számláira az alapértelmezett helyett, ugyanígy árlistát és szállítási módot is hozzárendelhetünk a kapcsolathoz. A beszerzés rész alatt hozzáadhatunk fizetési feltételeket, bejelölhetjük, hogy a rendszer küldjön egy számla emlékeztetőt a beszállítónak X nappal a dátum előtt, hogy erősítse meg a számlát. A szállítói pénznem megadásával pedig az alapértelmezett pénznemtől eltérőt rendelhetünk a kapcsolathoz. Az értékesítési pont rész akkor jelenik meg, ha telepítettük az alkalmazásoknál az értékesítési pont modult. Itt megadhatunk egy vonalkódot, amivel azonosíthatjuk ezt a kontaktot, a költségvetési információ rész alatt pedig beállíthatunk pénzügyi pozíciót. Az egyebek rész alatt a megfelelő mezőkben megadhatjuk a vállalat azonosítóját, hivatkozást, vállalatot, honlapot, iparágat és SLA szabályt.

A könyvelés fül alatt a kapcsolat könyvelésére vonatkozó adatait látjuk az alábbi módon.


Megadhat bankszámlá(ka)t az új sor gombbal, itt meg kell adnunk a bankot és a bankszámlaszámot. A könyvelési tételek rész alatt meg tudjuk adni a követelés és kötelezettség számláját a kapcsolatnak.

A belső jegyzetek fül alatt egyéb információkat adhatunk meg a kapcsolatra vonatkozóan, illetve itt tudunk figyelmeztetést beállítani az értékesítési és beszerzési rendelésen.


Ez a fenti képen látható módon fog kinézni, mindkét esetben három lehetőségünk van, a nincs üzenet esetében nem fog semmilyen üzenet megjelenni; figyelmeztetés esetében csak egy figyelmeztető üzenet jelenik meg, hogy mire kell figyelnünk; a blokkoló üzenet pedig blokkolja a folyamatot. Erről bővebben a megfelelő modul fejezeteiben olvashatunk. 

Amennyiben telepítjük a tagok modult, akkor az alábbi módon megjelenik egy tagság fül.


Itt tudunk ingyenes tagságot beállítani a kapcsolatnak, illetve a tagság állapotánál megadhatjuk, hogy nem tag, törölt tag, régi tag, várakozó tag, kiszámlázott tag vagy fizető tagról van-e szó. A hozzárendelt tagnál egy olyan tagot tudunk megadni, akinek a tagságát szeretné társítani a kapcsolathoz.

A kapcsolat konfigurációs lapjának a tetején úgynevezett intelligens gombokat láthatunk az alábbi képen bejelölt helyen.


Itt láthatjuk, hogy mennyi találkozó, lehetőség, értékesítési és beszerzési rendelés, előfizetés, számla stb. van a kapcsolathoz rendelve. Ezekre kattintva eljuthatunk az információik felsorolásához.

Konfiguráció

Tekintsük meg a főmenüben található konfiguráció menüt, ez lenyitva az alábbi módon kell, hogy kinézzen.


A kapcsolat címkékre kattintva egy listát kapunk a korábban létrehozott és konfigurált címkék felsorolásával, itt az új gombra kattintva tudunk új címkét létrehozni, ekkor az alábbi oldal jelenik meg.


Itt meg kell adnunk a címke nevét, majd beállítani egy színt, hozzárendelni egy szülő kategóriát és végül megjelölni, hogy a címke aktív-e. Ez utóbbi arra való, hogyha nem szeretnénk egy már beállított címkét törölni, csak elrejteni, akkor azt ezzel a gombbal tudjuk.

A kapcsolat megszólítások menü alatt az alábbi módon beállíthat alapértelmezett megszólításokat a kapcsolatokhoz, mint például Dr. vagy Úr.


Az új gombra kattintva a lista végére tudunk beírni egy új megszólítást tetszés szerint. Miután beírtuk a nevet és a rövidítést, kattintsunk a mentés gombra és már be is került a listába az új megszólítás. A szűrés, csoportosítás és kedvencek opció itt is elérhető a kereső alatt.

A következő menüpontunk az iparágak, ugyanis előfordulhat, hogy egy új kapcsolatnál meg kell említenünk az iparágat is, és ezeket az előre meghatározott iparágakat ezen menüpont alatt tudjuk kezelni. Ennek a főoldala az alábbi módon fog kinézni.


Új iparág felvétele ugyanúgy működik, mint a megszólításoknál. Az új gombra kattintva a lista alján megjelenik egy új sor, ahol meg kell adnunk az iparág nevét és a teljes nevét, majd a mentés gombra kattintva elmentjük az adatot.

Követkető menüpontunk a lokalizáció lesz, ennek 3 almenüpontja van, az országok, szövetségi államok és országcsoport

Nézzük elsőnek az országokat, ez az alábbi módon néz ki.


Itt az országokat látjuk egy listában felsorolva alapértelmezetten név és kód szerint, illetve, ha egyéb modulokat telepítünk, még előfordulhatnak egyéb mezők, például, hogy szállítunk-e abba az országba, vagy intrastat országról van-e szó. Itt értelemszerűen nincs lehetőségünk új országot létrehozni, a letöltés, szűrés, csoportosítás és keresés viszont elérhető itt is.

A szövetségi államok menüpont olyan esetben releváns, ahol az egyes országok államait külön értelmezzük vagy egyáltalán olyan országról beszélünk, ahol államokra van osztva az ország. A beállításai és elrendezése ugyanolyan, mint az országoknál, viszont van lehetőségünk újat felvenni a listába, mivel nincs benne minden a listában.

Az országcsoport menüpontba olyanokat tudunk kezelni, mint például Európa, Dél-Amerika vagy a SEPA, Európai Unió tagállamai. Konfigurálása megegyezik a korábbiakkal és újat is tudunk hozzáadni.

A követkető menüpont a bankszámlák, ahol az első a bankok, itt a különböző bankokat látjuk felsorolva bankazonosító kód és ország szerint az alábbi módon.


Újat az új gombbal tudunk megadni, ekkor az alábbi oldal fog megjelenni, ahol meg kell adnunk a bank nevét, azonosító kódját, címét, telefonszámát és e-mail címét.


A mentés gombra kattintva bekerül a listába az újonnan létrehozott bank.

A következő almenüpont a bankszámlák, itt tudjuk a kapcsolatok bank- és számlaadatait kezelni és megtekinteni, ez pár bankszámla felvitele után az alábbi módon fog kinézni.


Itt a bankszámlaszám, bank neve, számlabirtokos neve szerint látjuk felsorolva a bankszámlákat. Az új gombra kattintva az alábbi oldal jelenik meg.


Itt meg kell adnunk a bankszámlaszámot, a számlabirtokost, a bank nevét és a pénznemet, majd be kell jelölnünk, hogy ez a bankszámlaszám pénz küldésre van-e használva vagy sem.

Ezzel megismertük az Odoo kapcsolatok modulját, innentől egyszerűen számon tudjuk tartani a kapcsolatainkat a rendszeren belül, így egy ügyfelünk adatát sem fogjuk tudni elveszíteni.